Přesunutí starostí z hlavy na papír (princip metody GTD)

0
585
zobrazení
Timemanagementová metoda Getting things done a její principy
Autorem fotografie je restartujse.cz/Pavla R.

S metodou Getting Things Done nebo jen GTD jsem se setkala už před nějakou dobou. Jako spousta jiných způsobů organizace, i tento je vlastně velmi jednoduchý a jeho cílem je věci nejen naplánovat, ale hlavně naplánované úkoly splnit a dosáhnout výsledků. A k tomu využívá několika principů, o jednom z nich je i tento článek.

Autorem GTD je David Allen, konzultant v oblasti produktivity se spoustou zkušeností z mnoha oborů. O této metodě napsal také stejnojmennou knihu. Více tady.

Když jsem poprvé o této metodě četla, docházelo mi, jak moc důležité pro mě její základní principy jsou. Tím asi nejdůležitějším prvkem systému je totiž „vyprázdnění mysli“. Všechno, co potřebujeme splnit, přesuneme z hlavy na papír. To má pro nás ohromné množství přínosů, o nich jsem vlastně psala v článku o to-do listech.

GTD spočívá vlastně v tom, že si sepíšeme všechny záležitosti k vyřízení, z nich uděláme vykonatelné úkoly a pak jednotlivé položky hodnotíme, třídíme a hlavně plníme. Nepotřebujeme ale nic nosit v hlavě, nemusíme si to pamatovat, protože všechno máme sepsané a stačí to vytáhnout.

Pro mě osobně je velmi důležité právě to, že na úkoly a povinnosti nemusím pořád myslet. A taky je pro mě nezbytná konkrétnost. Jelikož si náročnější úkoly dělím na menší části, vždy mám ty jednotlivé úkoly dobře specifikované a hned vím, co mám dělat – a tak to taky udělám. Někdy se samozřejmě najdou body, u kterých netuším, jak je řešit. Ty se často dají dále rozdělit na ještě menší části, které už budou nějakým způsobem řešitelné. Nebo ten bod nechám na příhodnou chvíli a budu pro něj hledat řešení. Už ale budu vědět, co přesně potřebuju najít.

A samozřejmě, nedílnou součástí tohoto přístupu je i satisfakce při odškrtávání hotového :).

(popravdě, nebýt pricipů GTD, restartujse by ještě dlouho nebylo :))

Komentovat