Jez lépe, ne míň

0
265
zobrazení
Jez lépe, ne míň aneb o tom, že dieta není cestou
Autorkou fotografie je Karolina Grabowska

Je s podivem, kolik lidí kolem ještě stále drží diety. Takové ty klasické, kdy toho sní pomálu a část z toho ještě tvoří různé břicho plnící koktejly. Vzpomínám si na jednu kolegyni, která měla první jídlo nejdřív v poledne. Protože snídani si přeci nemohla dovolit, protože „měla břicho“.
Ano, člověku se někdy může zdát, že má nějaké místo nebo místečko na těle ne tak dokonalé a že by možná mohl ubrat. Kdykoliv mě tohle napadne, říkám si jedno: „Jez lépe, ne míň!“.

Mýtus kalorií překonán

Dost dlouho se počítaly kalorie. Protože se jako stěžejní bod celé váhovědy brala rovnice příjem = výdej a pokud se to vykloní na jednu stranu, budeme buď hubnout nebo tloustnout. Někdo sice při snížení energetického příjmu něco zhubne, ovšem to neznamená, že jednoduché počítání přijatých a vydaných kalorií funguje. Ono totiž nezohledňuje spoustu skutečností. Především nezohledňuje kvalitu těch „kalorií“. A nebere v potaz ani fungování našeho těla. A to už vůbec nemluvíme o dopadu na zdraví a možnosti takto fungovat dlouhodobě.

Problém prázdných kalorií

Asi nejběžnější surovinou použitou při výrobě potravin je v poslední době obilí, hlavně pšenice a všelijaké deriváty. Většina potravin je do značné míry průmyslově zpracovaná. Co to znamená? Že to má minimum živin. Obsah pro nás důležitých látek v těchto potravinách je tristní, jejich konzumací do těla dostaneme pouze kalorie v podobě zpracovaných sacharidů, případně bílkovin a tuků. Vitamínů, minerálů v nich najdeme pomálu, o různých fytonutrientech ani nemluvě.

V praxi to znamená, že sice sníme určité množství kalorií, ovšem jsou to zcela prázdné kalorie, ze kterých má naše tělo jen nekvalitní energii na krátkou dobu. Tělo je podvyživené, strádá a nakonec se nedostatek živin na něm začne projevovat.

Zpracování jídelníčku na základě doporučených denních dávek živin

Nejsem příznivcem tabulkového pohledu na člověka, nicméně doporučené denní dávky živin zas tak špatné nejsou. Slouží k základní orientaci v problematice. A taky… pokud se podíváme na hodnoty pro jednotlivé živiny a dohledáme si jejich průměrné množství v základních potravinách, musí nám být jasné jedno. A to, že se velmi těžko i jen přiblížíme těmto hodnotám, pokud budeme jíst málo. Vlastně potřebujeme sníst relativně velké množství potravy, abychom doporučenou denní dávku pokryli.

A jsme u toho… jez lépe, ne míň

Potřebné živiny (ať už mastné kyseliny z tuků, aminokyseliny z bílkovin, vitamíny, minerály) nám dodají pouze kvalitní, minimálně zpracované suroviny. A v určitém množství. Kromě vysokého obsahu cenných látek ale tyto potraviny vynikají ještě jednou vlastností – lidově řečeno se z nich těžko přibírá. Jedná se totiž hlavně o zeleninu, luštěniny, kvalitní obiloviny a pseudoobiloviny, ovoce, ořechy a kvalitní živočišné produkty. Všechny tyto ingredience mají vysokou koncentraci živin.

V těchto kvalitních surovinách jsou obsaženy ještě další, neméně důležité látky – fytonutrienty. Ty v tabulce obvykle vůbec nenajdeme, setkáme se s nimi hlavně až v souvislosti s konkrétními zdravotními přínosy. Mezi ně patří třeba různá barviva (karoteniody, kurkumin, resveratrol), flavonoidy, fytoestrogeny… Velmi zajímavé jsou taky třeba esenciální oleje, které dávají chuť i vůni jídlu a zároveň mají mnohé zdravotní přínosy.

Kromě toho všeho, pokud budeme jíst dle tohoto pravidla, jídlo si nejspíš taky více užijeme a budeme mít ze sebe mnohem lepší pocit 🙂

Komentovat